I receive you | Bird & Renoult
Gruen 216x | Cards (+ Digital) | Digital > [order]
Cassette (+ Digital) | Gold Lines > here
Reviews
A series of four 14x14cm postcards, offset print on 350g smooth art paper.
Each postcard refers to a track on the downloadable album I Receive You.
Radio Pyral (23:21) | MP3
Water Guitar (8:04) | MP3
Swifts & flutes (14:45) | MP3
The Voice of The Antenna (15:32) | MP3
4 Tracks (61′55″)
Cards (250 copies)
Sounds made with : short wave radio, tapes, pyral disc, tutorial cassettes, guitar, gmebogosse 4, grendel drone commander.
I RECEIVE YOU
A series of postcard and sounds that document the material culture of radio, recorded in St Aoustrille, France, Summer 2022.
In amongst the hilly fields of rapeseed radio towers are everywhere. Some of these antennas have names; Danube, Mekong, Tiger, Ural, Mississippi, Nile, Ganges. Some no longer exist. These photos are a memorial to the radio pylon, both past and present.
The compositions are iterations of a longer broadcast work, Birth of a Signal, a 22 hour programme commissioned for Radio Art Zone that takes a sideways look at the history of short wave radio in France.
Jean-Philippe Renoult : photography, musical instruments, recordings, mixing.
DinahBird : found sounds, recordings, edits.
Sound Art Series by Gruenrekorder
Germany / 2023 / Gruen 216x / LC 09488
Hans Groiss | Sound Art: Kunst zum Hören
Französische Radiokunst von Dinah Bird und Jean-Philippe Renoult
„unfrequented frequencies“ des französischen Künstlers Jean-Philippe Renoult, sowie Präsentation der Neuerscheinungen „Gold Lines“ und „I Receive You“ von Dinah Bird und Jean-Philippe Renoult bei Gruenrekorder.
Was hat der Hochfrequenzhandel mit Antennen zu tun und warum sind „Unfrequented Frequencies“ dennoch sehr frequentiert? Die Klang- und Radiokünstler Jean-Philippe Renoult und Dinah Bird interessieren sich in ihren Arbeiten für die Erforschung der ästhetischen, materiellen und sozialen Aspekte der Übertragungstechnologie. Im Jahr 2016 begannen sie mit Antenna Gods, einem Kunstprojekt, das sich mit der materiellen Kultur des Radios beschäftigt. Neben dem Stück „unfrequented frequencies“, einer exklusiven Kunst zum Hören-Solo-Improvisation von Renoult, werden heute die Neuerscheinungen beim Label Gruenrekorder „Gold Lines“ und „I Receive You“ des Duos vorgestellt.
The Gold Lines ist eine Komposition inspiriert durch die Verwendung von Radiowellen in der Welt des Hochfrequenzhandels. „Der Hochfrequenzhandel (HFT) nutzt komplexe Algorithmen, um verschiedene Märkte zu analysieren und Aufträge auszuführen. Im Handelsvokabular ist ein Signal ein Datenmuster, das diese Algorithmen beeinflusst und sie veranlasst, Aktien zu kaufen oder zu verkaufen oder einen Auftrag zu stornieren. Um diese Daten schneller zu übertragen, wird eine fast vergessene und schnelle Technologie eingesetzt: Funkwellen. Seit 2016 kartieren wir diese Funkrouten, indem wir die Masten, Frequenzen und Relaisverbindungen ausfindig machen, die HFT-Daten in erdumspannenden Schleifen hin und her übertragen. Das Kernmaterial von Gold lines umfasst Aufzeichnungen von Superhochfrequenz-Funkwellen, Signalrauschen und Feldaufnahmen, die wir an der Basis von Antennen zwischen Chicago und New York, London und Frankfurt gemacht haben.“ (Jean-Philippe Renoult und Dinah Bird)
Unfrequented Frequencies ist eine Solo-Improvisation von Jean-Philippe Renoult, er verwendete Kurzwellen-Radiointerferenzen als Grundlage für seine speziell für Kunst zum Hören entstandene Version. „Als Kind habe ich stundenlang an der Wählscheibe des Radios herumgefummelt, um nach Modulationen zu suchen. Als Erwachsener nehme ich diese Frequenzen auf, ich archiviere sie. Ich gebe ihnen eine würdige Grabstätte: Audiokassetten. Dann erwecke ich sie wieder zum Leben, indem ich Kassettenrekorder mit unterschiedlichen Geschwindigkeiten benutze, filtere und durch Effektpedale verändere. Diese Frequenzen versprechen einen Song, halten das Versprechen aber nicht ein. Sie sind in Stille gekleidet, ohne stumm zu sein. Sie sind unbenutzt, aber von Geistern bevölkert …“
I Receive You – Eine Serie von Postkarten und Klängen, die die materielle Kultur des Radios dokumentieren, aufgenommen in St. Aoustrille, Frankreich, Sommer 2022. Inmitten der hügeligen Rapsfelder stehen überall Funktürme. Einige dieser Antennen haben Namen: Donau, Mekong, Tiger, Ural, Mississippi, Nil, Ganges. Einige gibt es nicht mehr. Diese Fotos sind ein Mahnmal für die Antenne, sowohl in der Vergangenheit als auch in der Gegenwart. Die Kompositionen waren Teil der 22stündigen Sendung Birth of a Signal für Radio Art Zone.
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textura
Bless Gruenrekorder’s ever-beating experimental heart. The German company has never strayed from supporting unusual projects, and its latest Soundscape Series releases are quintessential exemplars of the label’s vision. Issued on a gorgeous slab of purple vinyl (a 300-copy edition), Perifaerye is built around soundscape recordings Berliner Jorn Ebner collected in spring 2023 of urban spaces in the Hamburg district of Eidelstedt and is presented as a multi-part work comprising audio, images, and text. The cassette release Gold Lines (200 copies), on the other hand, is the brainchild of Paris-based DinahBird and Jean-Philippe Renoult and presents recordings of Super High Frequency radio waves, signal noise, and field recordings. The material collected by the sound artists between 2016 and 2020 originated from antenna bases from Chicago to New York and London to Frankfurt. Both releases (also available, of course, digitally) are uncompromising in their sound presentation, but they’re also engaging and thought-provoking. […]
Gold Lines is part of the larger project Antenna Gods that Bird and Renoult initiated in 2016 and that maps the routes of high-speed radio waves used in High Frequency Trading (HFT). In such a context, every microsecond is critical and can carry huge financial implications, so obtaining the most direct route between exchanges is imperative. To map those pathways, the collaborators identified the locations of the pylons, frequencies, and relay links that transmit the data around the globe. The Gold Line itself is the nick-name given by Chicago traders to the data transmission route connecting the New York Stock Exchange (NYSE) and the Chicago Mercantile Exchange (CME).
The cassette sides are titled “Line A” and “Line B” to reference the physical networks the transmission routes use to relay info back and forth. Satellite dishes are placed at tall structures such as buildings, water towers, and out-of-service radio antennas so that unobstructed “lines of sight” can be established between dishes. As any obstruction may cause interference or the blocking of a signal, tall towers are ideal for dish placement. The material itself, eight tracks totaling forty-three minutes, is electroacoustic in nature and, much like Perifaerye, could be classified “sonic geography.”
In “Line of Sight,” a male speaker explains what the title term means alongside roaring static and industrial whirrs. Also reminding us of the part humans play, “Just a Bit” is dominated by the aggressive pitches of a stock trader. Representative of the release’s sound design is “Gold Rush,” which includes ghostly drones, wailing sirens, and smears sequenced into a shuffle-like rhythm. Other tracks are dotted with windswept rumbles, vaporous static, and billowing ripples of noise. Shorter pieces frame a long one at the centre of each cassette side, the eight-minute crackle and buzz of “The Gold Line” on A and the fifteen-minute “High Frequency Feedback” on B. Whereas the collage design of the former sees voice samples, ghostly drones, and clatter worked into its presentation, the oft-meditative latter presents a polyphonic array of high-pitched electrical tones suggestive of signals traveling along transmission routes. Imagine Kraftwerk’s Radioactivity stripped of musical numbers and re-presented as a release featuring its abstract sound collages only and you’ll have some sense of the zone Bird and Renoult are operating within, even if their project takes the concept to a further extreme.
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Rigobert Dittmann | Bad Alchemy Magazin (122)
BIRD & RENOULT, das sind DinahBird und Jean-Philippe Renoult, sie Jg. 1975 und aus London, er Jg. 1967 und aus Paris. Dort machen sie zusammen konzeptionelle Klangkunst, die um Fragen der Diffusion, Transmission und der Erinnerung kreist, mit dem Ohrenmerk auf Radiowellen, Taperecorder, Antennen, Transistoren, Ghettoblaster und Unterseekabel. Protagonist von Gold Lines (Gruen 216/23, MC + Digital) ist einerseits die algorithmische Mikrowellenverbindung zwischen der New York Stock Exchange und der Chicago Mercantile Exchange. Und die Verbindung zwischen den Londoner und Frankfurter Börsen quer durch Belgien andererseits. Geprassel und eine technische Beschreibung des Transfers mit dicker Amizunge, rhythmisches Zucken, als würden Nuggets gesiebt, und eine Feueralarmsirene geben dem Geschäft der gold- und profitberauschten Heuschrecken den zwiespältigen Anstrich, den es verdient. You don’t see it, you don’t smell it, You can’t taste it, but it’s there, und über kurz oder lang stinkt es zum Himmel. Mir stellen das Rauschen im Äther, meertiefe Rumoren, geigerzählerhafte Prickeln, schrottige Scheppern, stürmische Flattern den Lauf der Dinge vor Augen: Oben unhörbar, unsichtbar – außer in ihren protzigen Yachten – baden die Uncle Scrooges in ihren Milliarden, unten mehren sich Sintflut, Feuersbrünste, Müllberge, Verwüstung. Das rebellische Aufbegehren dagegen erweist sich bei ‚Just a bit‘ als Geschrei eines Auktionators. Dazs Ganze spielt sich hinter einem rauschenden, pulsenden, pfeifend bebenden, hochfrequent flimmernden und brummigen Schleier ab, vor dem man Lotto-Könige und Quizz-Millionäre gaukeln lässt, statt – ja was? An die Laternen? Und zwar, das grollende, klirrende, wummernde, tockende ‚Tick-by-tick‘ fordert es unverblümt, Zecke für Zecke? [BA 122 rbd]
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Frans de Waard | VITAL WEEKLY
Here are two musicias from France, DinahBird (no space apparently) and Jean-Philippe Renoult, with a strong interest in radio sounds. „Their work includes sound pieces, installations, broadcasts, performances and publications and is often inspired by early transmission technologies and archives. Their current interests include, electromagnetic hums, old weather, loops, drones, and high frequency trading.“ This new cassette deals with the fact that (again, apparently), radio transmissions are used in stock trading. Of the utmost importantce is speed, and radio provides something that is faster than the Internet. This is called High Frequency Trading, and Bird and Renoult are looking for pylons in the landscape used for this, and they recorded the pieces on the cassette ins-yu. One is a line from Frankfurt to London, and the other from New Yourk to Chicago, give or take. Sometimes a voice explains what’s going on, but it’s mostly music. I would have liked the music, even without the backstory, which I find an interestiing addition. Somewhere between a soundcape created with buzzes and hums, radio static and electromagnetic currents and proper electronic composing with these sound events we find the pieces (not sure how many there are on this cassette). Maybe there is some processing going on, and the whole thing has a musique concrète-like approach, which I enjoyed very well. Thanks to the occasionally spoken word, there is also a radiophonic component to this music. I understand the need for a release on cassette, but with the delicacy of some of the music here, I wouldn’t mind a CD version of this. Even when the background story isn’t entirely clear, especially what it is they recorded, the music is very enjoyable. Great release, altogether.
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