New Release:
Daniel Kötter & Hannes Seidl: ‘„Stadt (Land Fluss)“’
Gruen 199/20 – CD + Digital
1 Track (41:58)
Gruen Digital
1 Track (41:58)
New Release:
Daniel Kötter & Hannes Seidl: ‘„Stadt (Land Fluss)“’
Gruen 199/20 – CD + Digital
1 Track (41:58)
Gruen Digital
1 Track (41:58)
Gruenrekorder @ Bepi Crespan Presents
CITR’s 24 Hours of Radio Art in a snack sized format.
Dark Ambient. Drone. Field Recordings. Noise. Sound Art. Or something.
www.citr.ca/radio/bepi-crespan-presents/episode/20201023-1
Enrico Coniglio | TEREDO NAVALIS
Gruenrekorder @ The Tape Review Show
Adrian Shephard and Rinus van Alebeek talk about several methods and ways to relax, pop-up bicycle lanes, vegan water, the ghosts of Berlin, Stalin organs, ketamine and play and discuss music that was send in or given by friends of Radio On.
Kuhzunft (Achim Zepezauer) | Slotmachine
framework radio | #725
phonography / field recording; contextual and decontextualized sound activity
presented by patrick mcginley
SOUNDS LIKE…VIENNA | Julia Bünnagel
Review | By Aurelio Cianciotta / Neural
Various Artists | Next City Sounds: Interfaces
During the 20th edition of Kamuna on August 4th 2018, a habitual music event in the Karlsruhe Museum, three different in-situ performances took place. The locations were the project room ßpace, the space Halo ARS and the pedestrian area Kaiserstraße, connected to the Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), The first space was given to the sound-artist Lasse-Marc Riek, who in real time presented some quite naturalistic field recordings, mixed with some recorded sounds, in a hyper-vivid combination. The other room, directly run by the artists, in the east area of Karlshrue, was employed for the live performance by Lintu + Røyk. Their set was made with modular synths and they presented a quite raw and experimental kind of electronic music. In the pedestrian area of Kaiserstraße, KITerature gave life to a participative performance called “SYNONiMUS”, while the No Imput Ensemble was in the basement of ZKM under the blue cube. All these sonic inputs were directed to the ZKM, and then re-processed and reused in a sound installation by Yannick Hofmann, Marco Kempf, Ben Miller, Sebastian Schottke and Dan Wilcox. […]
Review | By Wolfgang Fuchs
freiStil – Magazin für Musik und Umgebung / #92
Enrico Coniglio | TEREDO NAVALIS
Various Artists | Next City Sounds: Interfaces
Various Artists | un|sounding the self — a portrait
Spannungsfeldaufnahmen – Neues von Gruenrekorder
Hier handelt es sich ja nicht um die ersten Auseinandersetzungen mit Tonträgerinnen aus dem Hause gruenrekorder. Dennoch seien an dieser Stelle ein paar grundlegende Ideen erlaubt. Alleine der Labelname eröffnet schon eine ganze Fülle an Gedanken- und Sinneswelten. Das “gruen” könnte einen Aspekt von Ambient im Sinne einer Alltagsklangkulisse suggerieren, eine gewisse Sanft- und Entspanntheit im Umgang mit Aufnahmetechniken, eine Idealvorsellung von Natur als Ausgangspunkt und mittlerweile krassem Kontrast zu unserer hochent- und verwickelten Welt etc. In direkter Verbindung mit dem “rekorder” schummeln sich dann des weiteren ein paar Konzepte auf die imaginäre Lichtung, von wegen grüner, nachhaltiger oder sogar “neutraler” Fixierung von Klängen. Hier, am Übergang, am Grat zwischen Objektivierung und Subjektivierung von Schallereignissen agiert gruenrekorder. Im Spannungsfeld zwischen unbekümmertem Hinhören und avanciertem Selektieren, Verwerfen, Überlagern, Umschichten und schließlich Fixieren haben es sich zahlreiche AkteurInnen bequem und unbequem gemacht. Dementsprechend vielfältig gestaltet sich auch der Katalog von gruenrekorder. Von beinahe rohen Feldaufnahmen im Grätzl nebenan, bei deren Wiedergabe auf dem eigenen Heimsystem bei offenem Fenster die eine oder andere Fehllokalisierung von Sounds eintreten kann, bis hin zu komplexen sonoren Verzahnungen und Umerzählungen.
Enrico Coniglio veröffentlicht mit teredo navalis eine akustische Projektion der Lagune von Venedig auf CD-Format. Basierend auf field recordings aus dieser Region kreierte dieser Klangkünstler mehr als lediglich “sonic postcards”, sondern einen Zwischenbericht von Forschungsaktivitäten in diesem fragilen Ökosystem zwischen “unberührter” Natur und den durch Menschen verursachten Dauerstörungen. Verschiedenste Mikrofonierungen über und unter Wasser ermöglichen dieses Eintauchen in einen facettenreichen Klangkosmos.
Next City Sounds: Interfaces wiederum ist als Momentaufnahme eines Events in und um das ZKM Karlsruhe entstanden. Die auf der vorliegenden CD kondensierten Klänge speisen sich aus field recordings (Lasse-Marc Riek), Synthesizer/Elektronik (Lintu + Røyks), ätherischen Rauschflächen und Feedback (No Input Ensemble) und den Stimmen einer partizipativen Sprechperformance der Gruppe KITeratur. Das dabei entstandene experimentelle Hörstück bewegt sich im offenen Feld zwischen Ambient (auch unter dem Aspekt Drone), Musique Concrète und anderen Ausprägungen zeitgemäßer und gehobener Klangkunst.
Einen Schritt weiter in Richtung einer Entschleunigung und Ausdünnung des am Ohr angelegten Informationsschwalls geht un|sounding the self – a portrait. Dieses auf DVD gebannte audiovisuelle Portrait der beiden US-amerikanischen Künstler Christopher Shultis & Craig Shepard ist eine intensive Auseinandersetzung mit der Triade composing-performing-listening und vor allem mit deren wechselseitigen Beziehungen, Abhängigkeiten und Alleinstellungsmerkmalen. Nicht von ungefähr kommt die Pionierarbeit von John Cage ins Spiel, hat jener viel zitierte und bemühte Universalkünstler doch mit wesentlichen Fragen zu unserer (menschlichen) Rolle in einem alle Sinne umfassenden Kosmos unzählige Diskurse angestoßen. Eine erfreuliche Auflösung vieler Problemstellungen und Anhandlungen ist aber auch in diesem Fall die Einsicht, dass keine Hörefahrung mit einer anderen ident sein kann. Niemand kann beispielsweise seine/ihre akustischen Eindrücke eines Spaziergangs durch einen Park in der individuell erlebten Breite und Tiefe einer anderen Person zur Gänze nachvollziehbar vermitteln. Die eigenen Trittgeräusche, als eine Soundspur von vielen, bleiben immer die eigenen, die sonst niemand reproduzieren kann. Was schon passieren kann, ist das Versinken in einem einstündigen audiovisuellen Machwerk (Regie: Christoph Collenberg) als eine von vielen Möglichkeiten, sich dem Phänomen der Kontemplation und deren Wirkmacht aus einer weiteren Perspektive nähern zu können. “There’s no one left to tell you what to do. Just watch this film but if it tries to give you advice, ignore it. After the end get up and listen around, see if the world sounds any different. No time with silence is wasted time. (…)”
Review | By Roger Batty / Musique Machine
Various Artists | Next City Sounds: Interfaces
Next City Sounds: Interfaces is a sixty-two-minute work that moves between music, sound art, and field recording. It’s certainly a shifting & drifting, at times fairly daring sonic experience which largely managers to keep ones attention held & focus, which is a fairly difficult feat for a work that blends & shifts through different genres of the sound. The release appears on the German label Gruenrekorder- who put out stuff in the untouched field recordings, sound art & sounds aping genres- so really the perfect place for a release like Next City Sounds: Interfaces. It comes in the form of a CD- which presented in an oversized A5 sized brown card folder- which takes in monochrome city map artwork & embossed lettering- with the whole thing been topped off with a 16 page A5 detailing the idea behind the project, and the artists involved- so another very nicely presented & distinctive bit of packing from the folks over at Gruenrekorder. […]
Review | By Łukasz Komła / Nowamuzyka.pl
SOUNDS LIKE…VIENNA | Julia Bünnagel
Asfaltowe winyle. Od razu wyjaśnię, że nie chodzi o płyty winylowe opatrzone stemplem warszawskiej wytwórni Asfalt Records, a zupełnie o coś innego. Bohaterką tego wpisu jest Julia Bünnagel – niemiecka artystka / performerka dźwiękowa i rzeźbiarka. Jej twórczość koncentruje się zarówno na rzeźbach, dużych instalacjach modułowych, obiektach dźwiękowych, jak i grafice. Inspiruje się często cybernetyką, architekturą, science-fiction, muzyką i teorią percepcji. Bünnagel jest także członkinią kolektywu artystycznego Sculptress of Sound, z którym występował w latach 2011 – 2018, dając spektakularne spektakle dźwiękowe. Od 2017 roku współtworzy soundartowy projekt Frauke Berg / Julia Bünnagel / Anja Lautermann. Solowe sety gra jako Noise-DJane. Bünnagel zabiera nas do Wiednia, gdzie znajduje się kluczowy budulec dla jej niecodziennych winyli. Tworzy kamienne płyty, kształtując ich powierzchnię w taki sposób, by odwzorowywały strukturę chodników i ulic, jakie można spotkać w stolicy Austrii. […]
Review | By Richard Allen / a closer listen
SOUNDS LIKE…VIENNA | Julia Bünnagel
I’ve fallen in love with this performance video. Many people make field recordings, but few cut out circles of concrete and play them like records. And then even fewer go out in public to share what they’ve done. To our knowledge, there’s only one, which makes Julia Bünnagel a true original. Does Sounds Like … Vienna sound like Vienna? That’s a trick question. The records literally are Vienna, so from this angle yes, the record of records one receives in the mail (to save on postage, these are made of vinyl) does sound like Vienna. The counter-point is that one should not expect the city to sound like this when one visits for the first time, unless one is fortunate enough to see the artist set up on the street outside one’s hotel. But listen deeper and one might hear the real sound of Vienna, delivered in sonic metaphor, a mesmerizing blend of repetitions and jutting angles, both rhythmic and offbeat, soothing and off-putting, until it clicks and one exclaims, “Oh, Vienna!” in a tone that may or may not echo Ultravox. […]
Review | By Frans de Waard / VITAL WEEKLY
SOUNDS LIKE…VIENNA | Julia Bünnagel
How does a city sound? That is a question that occupies the people at Gruenrekorder, offering many releases that deal with field recordings. This new release is slightly different and wackier take upon the answer to that question. Julia Bünnagel is a DJ from Cologne who uses the surface of a city on a turntable. She casts
surfaces from the pavement and streets and puts these on her turntable and on this 12″ she has three examples of how Vienna sounds. I haven’t been to Vienna since the early ’80s, I think, and I’d love to go back. I don’t think I will put my ear to the ground and listen to the pavement and streets. Not because I know what they sound like after hearing this record, far from it, but because I wouldn’t be surprised if they all sound the same. Noisy that is. If you still have vinyl and you still play them (the second is not always a consequence of the first), then you know what vinyl with a lot of dust sounds like. […]